top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvermaritstastykitchen

Heerlijke granola met notenmix

Ik vind cruesli en granola erg lekker maar de kant en klaar varianten meestal veel te zoet, daarnaast ben ik niet zo dol op rozijnen en chocola en die moet ik er dan uit zitten plukken. Dus maak ik sinds kort zelf granola met noten en kokos die ik dan minder zoet maak. Heerlijk met Griekse yoghurt. En in een goed afgesloten bakje kan je het best een paar weken bewaren.


Wat heb je nodig?


• 200 gram havermout (grove vlokken)

• 100 gram noten ( ongezouten, welke je maar lekker vindt)

• 50 gram geraspte kokos

• 2 eetlepels honing

• snuf zout

• 1 eetlepel kaneel

• 35 gram kokosolie/vet

Verwarm de oven voor op 150 graden (hetelucht).

Maak de kokosolie warm zodat hij vloeibaar wordt en meng hem goed door de havermout. Voeg nu de kaneelpoeder (of koekkruiden) en een beetje zout toe en meng deze er ook goed doorheen. Daarna kan de geraspte kokos erdoor. Je kunt ook van die kokoskrullen/schaafsel nemen als je dat lekkerder vindt.

Nu kun je de noten erdoor mengen. Ik gebruik notenmix maar je kunt kunt eigenlijk elke notensoort gebruiken die je lekker vindt. Stort alles nu op een bakplaat of bakblik en spreid het uit. Nu kun je de honing eroverheen sprenkelen. Ik doe er ongeveer 2 eetlepels overheen maar als je het zoeter of minder zoet wilt dan pas je de hoeveelheid gewoon aan. Zet de plaat in de oven en roer na 5 minuten alles even door want de honing is nu natuurlijk nog niet goed verdeeld, dit gaat makkelijker als alles een beetje verwarmd is.

Hierna moet het mengsel ongeveer 20 minuten bakken. Hou het wel in de gaten want je moet tussendoor even een keer of twee omscheppen anders branden de noten aan (met name hazelnoten branden gemakkelijk aan). Laat goed afkoelen voordat je het in een bakje doet en afsluit.



15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page