top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvermaritstastykitchen

Kue mangkok of kwee mangkok

Kue mangkok: Indische gestoomde kokoscakejes. Gemakkelijk te maken, je moet alleen wel even een paar vormpjes in huis hebben en laat ik die nou een tijdje geleden hebben weggegooid! Dus heb ik alle mogelijke kopjes en bakjes bij elkaar gezocht die qua inhoud, vorm, breedte, hoogte en hittebestendigheid een beetje in aanmerking kwamen. Dit leverde een opmerkelijke opbrengst aan baksels op maar het smaakte prima. Ze horen open te gaan maar ik had de vormpjes wat te vol gedaan waardoor dit niet gebeurde, op drie stuks na. De foto met de zilveren schaal dat zijn de kue mangkok zoals ze er horen uit te zien. De rest zijn dus eigenlijk misbaksels maar ach, daar waar ze komen hangen ook geen schilderijen zei mijn moeder altijd šŸ˜‰ Ook had ik geen rode kleurstof meer dus heb ik alleen groen met witte cakejes gemaak.

Nadat ze gestoomd zijn kun je ze nog met geraspte kokos bestrooien.


Wat heb je nodig? Ongeveer 20 cakejes

ā€¢ 500 gr. zelfrijzend bakmeel ā€¢ 150 gr. geraspte kokos ā€¢ 280 gr. witte basterdsuiker ā€¢ 2 zakjes vanillesuiker ā€¢ 600 ml Spa rood ā€¢ snufje zout ā€¢ kleurstof rood en groen

Je hebt kunststof of aluminium vormpjes nodig bv timbaaltjes maar je kunt ook speciale mangkok vormpjes kopen via internet:

waroeng shop. Meng alle ingrediƫnten door elkaar (Spa rood op het laatst) behalve de kleurstof. Verdeel daarna het beslag over drie kommen en laat een deel wit, doe bij een deel wat rode kleurstof en bij een deel wat groene ( ik gebruikte pandansmaak). Vet de vormpjes eerst goed in met olie en doe er dan wat beslag in ( let op! Doe ze niet al te vol want dat is de reden dat ze bij mij niet open gingen). Zet ze daarna naast elkaar in een stoompan en dek ze af met een deksel. Stoom ze in 30 minuten gaar. Niet tussen door spieken!

259 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Post: Blog2_Post
bottom of page