top of page
Zoeken
  • Foto van schrijvermaritstastykitchen

Welke kruiden koop ik om Indisch en/of Chinees te gaan koken?

Deze week vroeg mijn collega me welke kruiden en specerijen hij moest aanschaffen om Chinese en/of Indische gerechten te gaan maken. Hij had het geprobeerd met alternatieven maar dat werd toch niet wat hij ervan verwachtte en dat herken ik want zo begin ik ook toen ik een jaar of 20 was. Ik had een Chinese vriendin en leerde van haar moeder een paar simpele beginselen en daarnaast ging ik vaak in (destijds zeldzaam) echte Chinese restaurants eten. Dus geen babi pangang, koe lu yuk of foe yong hai maar the real stuff. Dat wilde ik thuis ook uitproberen maar met alternatieven kwam dat nooit in de buurt van wat ik in restaurants had gegeten.

Door de jaren heen leer ik steeds bij en nog steeds ontdek ik nieuwe ingrediënten en kan ik dus sommige gerechten die ik al langer maak nóg weer iets authentieker laten smaken. Hieronder een lijstje dat ik voor jullie heb samengesteld:


Indisch:

Verse laos ( in plakjes snijden en invriezen)

Verse gember (idem dito)

Verse salamblaadjes (invriezen)

Verse daun djeruk (invriezen)

Sereh (invriezen)

Rawits (kleine pepertjes, invriezen)

Lomboks (grote pepers, invriezen)

Petehbonen (kan in pot maar ook uit de diepvries)

Ketjap manis (goede merken: kaki tiga, ABC of Bango maar neem echt geen Conimex !!!!)

Gula Djawa

Trassi (poeder vind ik heel makkelijk)

Kemirinoten

Ketoembar (gemalen koriander)

Knoflook

Tamarindepasta (potje)

Djinten (gemalen komijn)

Cocosmelk (blik)


Chinees:

Sesamolie

Knoflook

Gember

Oestersaus (merk: Lee kum kee)

Licht soyasaus (merk: Pearl River Bridge)

Donkere soyasaus (Pearl River Bridge)

Shaoshing rijstwijn

Cornstarch /maiszetmeel

Pepers

Szechuan peper


Gaanderweg kun je deze lijst uitbreiden want hoe uitgebreider je gaat koken hoe meer ingrediënten je nodig hebt.

15 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comentarios


Post: Blog2_Post
bottom of page